generated by sloganizer.net

måndag, november 20, 2006

Nått slags rekord!

Sitter framför datorn och surfar, har TV:n på i bakgrunden och Borås Tidning uppslaget vid sidan om. Ägnar lite tid åt allt, samtidigt som resten av familjen sover. Det är liksom nu man har tiden att göra det man vill, det man känner för. Det är då man gör allt samtidigt: surfar, kollar TV och läser tidningen. Måste vara nått slags rekord i mediasug.
Men jag var inte först. Min morfar använde sig av samma metod. Fast det var inte internet som gällde, utan radio. På kvällen när huset var på väg att somna in kunde man i smyg från en gläntad sovrumsdörr se honom sätta sig framför TV:n, knäppa på radion och slå upp tidningen. I ett surr av ljud från TV och radio bläddrade han i tidningen, tittade upp och svor irriterat över något, allt medan ciggarröken la sig allt tyngre runt honom. Snacka om mediabrus, fast före sin tid. Han var grym, Morfar. Grym i ordets positiva mening!
Fotboll var aldrig hans bit dock. Han bode i Tranås och det var portfölj, termos och sprit som gällde på söndagar. Tranåslaget blev min bandyfavorit och är så än idag, även om jag knappast ägnar mer än tabellen intresse.
Men morfar sitter nog på ett moln och ler, nu när jag sitter här mitt i en hög av media. Precis som han. Förutom Elfsborg då. Och Tranås.