generated by sloganizer.net

måndag, oktober 29, 2007

Giddy up!

Så var allsvenskan anno 2007 slut och det blev en jävla resa för många av oss som älskar fotboll. Vi kastades mellan hopp och förtvivlan, guldstrid ena dan, väck andra. Formtoppar byttes mot magplask. Till slut fick Feskepajka ännu ett guld att lägga till sin digra samling och festen var störst i väster, ingen kan trumfa ett fullsatt Ullevi, oavsett väder och löparbanor! Inte för att jag unnar dom ngt sådant kul, men det var känslofyllt, no doubt!
För mitt kära Gulacticos slutade året med ära och någon slags upprättelse. Vinsten på Malmö stadion gav en slutlig fjärdeplats i tabellen och klubben får chans till europaäventyr även 2008, något man kan ana betyder mycket för klubben. Vägen till LL blir möjligtvis snårig, men förutsättningarna att klara sig vidare genom intertotocupen får anses som goda. Med ytterligare ett år i europa tror jag dessutom att man får en välbehövlig kontinuitet i europaspelet, något som lär ge avtryck i resultaten.
Dock hoppas jag att klubben kommer mer förberedd att klara av det allsvenska spelet paralellt med europaäventyren. Vi är många trogna fans som älskar och lider med allsvenskan. Att se de gula eleganterna handlingsförlamade och loja i det som betyder allra mest är inget kul. Jag hoppas att Haglund sätter sig ned med tränarstab och ledning, tänker igenom vad som behövs för att klara av de båda tävligarna, agerar och skapar ett lag som är slagkraftigt ända in till det allsvenska målsnöret. Att återigen få va med om en guldkantad höst är en dröm som lever i mig, som jag tror är möjlig. Att vi ska vinna varje år är naturligtvis omöjligt, men att vara med där framme och nosa på topp-4 är fullt rimligt.
Nu väntar ett fortsatt europaäventyr under hösten och tidig vinter. Fiorentina borta den 8 november blir en höjdpunkt av många. Poängen mot AEK var imponerande, nu gäller det att kriga till sista blodsdroppe och visa att man kan grisa sig fram till resultat också. Hur långt det räcker mot europeiska storlag återstår att se, huvudsaken är att man bevarar den vinnarinstinkt man visat i europaspelet. Finns den där, kommer det bli en kul höst.
---
Nu drar jag söderut på solsemester under en härlig vecka. Jag lämnar regn och höstmörker bakom mig och laddar batterierna med öl, sol, the Hives och John Fogertys senaste skivor i hörlurarna, bad i medelhavets södra stränder, Ronnie Sandahls Vi som aldrig sa hora (bok), boule med tunisiska farbröder, cigg på kvällsljummen balkong, samt mat i stora lass. När jag kommer hem ska jag frossa i fotboll och utvärdera årets allsvenska mer i detalj.
Ha det så gott här hemma i svedala.
Auf viedersehen!

1 Comments:

At 10:38 fm, Anonymous Anonym said...

Hälsa John Cameron från mig, han var bäst som mittfältare.

 

Skicka en kommentar

<< Home